Veelgestelde vragen

Vind hier het antwoord op al je vragen

Mijn Robuust

Ik wil inloggen op Mijn Robuust. Wat moet ik doen?

Nadat je de hypotheekakte bij de notaris hebt ondertekent, ontvang je van ons eerst een welkomstbrief en meteen daarna een brief over Mijn Robuust. Hierin staat een activeringscode waarmee je jouw persoonlijke account kunt activeren. Daarna kan je altijd met je gebruikersnaam en wachtwoord inloggen.

Waarom moet ik mijn mobiele nummer invullen?

Elke keer als je inlogt vul je jouw gebruikersnaam en wachtwoord in, maar we sturen je ook een sms-code naar je mobiele nummer. Dit nummer vul je ook in het scherm. Deze dubbele identificatie is om je gegevens te beschermen. 

Welke functionaliteiten zijn er op Mijn Robuust?

In je persoonlijke portaal kan je overzicht van je hypotheeklening terugvinden.

Bouwdepot
Je kunt je bouwdepot beheren en direct je declaraties invoeren. Ook kan je het overzicht zien van je eerder ingestuurde declaraties en wat het restant saldo is. 

Extra terugbetalen
Als je een extra bedrag wilt terugbetalen dan kan je dat online direct regelen en meteen het geld via iDeal overmaken. 

Jaaropgave
Als de jaaropgave klaar staat voor je kan je deze downloaden.

Nieuwe rentevastperiode kiezen
Je kunt via het portaal zelf een nieuwe periode kiezen en dit bevestigen

Bouwdepot

Hoe lang mag ik mijn bouwdepot gebruiken?

Ga je een bestaande woning verbouwen? Dan is je bouwdepot maximaal 9 maanden geldig. Koop je een nieuwbouw woning? Je bouwdepot is dan 24 maanden geldig. Je kan in beide situaties je bouwdepot met maximaal 6 maanden verlengen. Je ontvangt alleen niet meer een vergoeding over het openstaande bedrag in het bouwdepot. 

Hoe kan ik een rekening declareren?

Je kunt je rekeningen snel en eenvoudig online declareren via Mijn Robuust. Dit is je persoonlijke portaal. Je kunt hier het huidige saldo van je bouwdepot inzien. Ook kun je terugkijken welke rekeningen je al hebt ingestuurd.

Wil je niet online declareren? Dan kan je ook papieren declaratieformulieren aanvragen

Goed om te weten: declareer je via Mijn Robuust dan kunnen we je declaratie sneller verwerken.

Waar moet een rekening aan voldoen?

  1. De datum op de factuur, rekening of kassabon moet altijd ná de datum van de aanvraag van de hypotheek liggen.
  2. Het afleveradres op de rekening moet hetzelfde adres zijn als het onderpand.
  3. Op de rekening moeten de volgende gegevens staan: bedrijfsnaam, adres, plaatsnaam, telefoonnummer, bankrekeningnummer en inschrijvingsnummer van de Kamer van Koophandel.
  4. Op de rekening moet een beschrijving staan van de gekochte artikelen of uitgevoerde werkzaamheden. We hebben deze beschrijving nodig om te bepalen of de werkzaamheden de waarde van je woning verhogen.
  5. Rekeningen moeten in het Nederlands, Engels of Duits zijn.
  6. Op de rekening moet een beschrijving staan van de gekochte artikelen of uitgevoerde werkzaamheden. We hebben deze beschrijving nodig om te bepalen of de werkzaamheden de waarde van je woning verhogen.

Wat mag ik declareren uit mijn bouwdepot?

  1. Je kunt alleen kopieën van facturen, rekeningen of kassabonnen insturen van verbouwingen die je hebt genoemd in je verbouwplan. Op basis van een bestelbon/offerte betalen we niet uit. Een uitzondering is een bestelbon van de IKEA voor aankopen die ‘vastzitten aan je huis’.
  2. Je mag kosten declareren voor de verbouwing in je woning, zoals een keuken, badkamer en vloer. Maar ook kosten van materialen zoals gehuurd gereedschap, verf en gipsplaten kun je insturen.
  3. Wanneer je een declaratie instuurt voor verbouwingen die je niet genoemd hebt in je verbouwplan, dan kunnen we je vragen om een verklaring van je taxateur. De kosten hiervan zijn voor jou. Als we besluiten om de declaratie te betalen betekent dit automatisch dat je minder geld in je bouwdepot hebt om de andere afgesproken onderdelen van de verbouwing te betalen.
  4. Als je delen van de verbouwing van een particulier koopt, dan kun je de kosten hiervan in sommige gevallen declareren. Dit zijn de voorwaarden:
  5. Je krijgt een totaalbedrag van maximaal € 2.500 vergoed voor aankopen van particulieren.
    • Je levert een kopie van de (online)advertentie aan.
    • Je levert ook een nota van de verkoper aan. Op de nota moeten de namen van de koper en verkoper, de prijs en beschrijving van de aankoop staan.
    • Je stuurt een bankafschrift mee waarop de betaling staat. In de omschrijving van de betaling moet de aankoop beschreven staan. Aankopen en diensten die je contant betaalt, kun je niet declareren.

Situaties

Ik heb een klacht

We vinden het jammer dat je niet tevreden bent over Robuust. Je vind hier meer informatie over onze klachtenprocedure met het klachtenformulier. 

Ik wil in 2018 een extra bedrag terugbetalen.

Heb je in 2018 al een keer extra terugbetaald? Of wil je voor de eerste keer extra terugbetalen in 2018? Dan kan het zijn dat je een vergoeding moet betalen. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de voorwaarden van je hypotheek. 

 

Een extra bedrag overmaken via Mijn Robuust

Wil je dit jaar nog een extra bedrag aflossen voor op de jaaropgave van 2018? Doe dit dan vóór 21 december 2018 via de portal: Mijn Robuust. Alleen dan kunnen wij garanderen dat het bedrag verwerkt wordt op de jaaropgave van 2018.

 

Een extra bedrag overmaken via een bankoverschrijving  

  • Zorg dat het bedrag uiterlijk op 10 december 2018 op onze bankrekening staat. Alleen dan kunnen wij je garanderen dat het bedrag verwerkt wordt in de jaaropgave 2018.
  • Betaal je een bedrag extra terug na 10 december 2018? Dan kan het zijn dat het niet wordt verwerkt in de jaaropgave 2018. Het bedrag wordt dan pas verwerkt in de jaaropgave 2019.

 

Let op: bovenstaande geldt alleen als je een bedrag overmaakt dat groter is dan 210% van het bedrag dat je maandelijks betaalt voor je lening. Stel, je betaalt maandelijks €500,- voor je lening. Dan moet je een extra bedrag van minimaal €1.050,- overmaken (500x210/100). Daarnaast mag het bedrag niet bedoeld zijn voor uw (bank)spaarhypotheek.

 

Maak je een bedrag over vóór 10 december 2017 en is dit kleiner dan 210%? Dan verwerken wij het na 30 dagen. Teveel betaalde rente wordt verrekend met je volgende maandbedrag.

 

Wij brengen mogelijk een vergoeding in rekening voor het extra terug betalen
Wil je een extra betaling doen of heb je dit al gedaan? Dan kan zijn dat je een vergoeding moet betalen. Hoe hoog deze vergoeding is, is afhankelijk van de voorwaarden van je lening. Indien een vergoeding van toepassing is, ontvang je hiervan altijd een berekening.