Veelgestelde vragen

Vind hier het antwoord op al je vragen

Hypotheek aanvragen

Mijn gegevens

Ik wil mijn hypotheekgegevens inzien, hoe vraag ik deze op?

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De AVG geeft jou meer zeggenschap over jouw persoonsgegevens. Dit betekent dat je het recht hebt om de gegevens in te zien en te ontvangen die Robuust Hypotheken van jou bewaart. Je kunt je persoonsgegevens in een paar stappen opvragen:

1. Ga naar Mijn Robuust en log in
2. Klik rechtsboven op jouw naam en klik vervolgens op ‘Mijn gegevens‘
3. Daarna klik je op ‘Opvragen persoonsgegevens‘
4. Controleer jouw e-mailadres. Klopt dit niet? Dan kun je dit meteen aanpassen
5. Verstuur het verzoek door te klikken op ‘Aanvraag indienen‘
6. Je ontvangt de informatie per e-mail

Mijn Robuust

Wat is Mijn Robuust?

Mijn Robuust is jouw persoonlijke online omgeving waar je 24 uur per dag inzicht hebt in jouw hypotheekgegevens. In deze omgeving vind je alles over je hypotheek en kun je je hypotheekzaken gemakkelijk zelf regelen.

 

Wat kun je met Mijn Robuust?

  • Je actuele hypotheekgegevens inzien.
  • Jaaropgaves en renteverlengingsvoorstellen bekijken en downloaden. 
  • Extra terugbetalen op je lening.
  • Bouwdepot declaraties indienen.
  • Je gegevens veranderen.
  • Rentemiddeling aanvragen.
  • Een nieuwe rentevasteperiode kiezen als je hiervoor in aanmerking komt.
  • Een aflosnota aanvragen.
  • Een overlijden melden.
  • Toestemming aanvragen voor verhuur van je woning.


Naar Mijn Robuust

Hoe krijg ik toegang tot Mijn Robuust

Nadat je hypotheek is gepasseerd, ontvang je een welkomstbrief met jouw registratiecode per post. Je ontvangt deze binnen enkele werkdagen nadat wij van de notaris een kopie van de getekende hypotheekakte hebben ontvangen.

Heb je deze registratiecode niet ontvangen? Vraag dan hier de registratiecode aan via de knop ‘Registreren‘. Binnen enkele werkdagen ontvang je de registratiecode per post.

Hoe log ik in op Mijn Robuust?

Ga naar Mijn Robuust en voer je e-mailadres en wachtwoord in. Nadat je op inloggen klikt, ontvang je op je mobiele nummer een sms met daarin een code. Als je deze code invoert in het inlogscherm, dan kun je inloggen.

Heb je nog geen account voor Mijn Robuust? Kies dan voor registreren.

Hoe lang is mijn registratiecode geldig?

De registratiecode is tot 3 maanden na de datum op de brief geldig. Is je registratiecode verlopen? Dan vraag je eenvoudig een nieuwe registratiecode aan door in het inlogscherm te kiezen voor ‘Registreren‘. Je ontvangt binnen 3 werkdagen een nieuwe registratiecode per post.

Ik heb een nieuw telefoonnummer, hoe kan ik dit veranderen?

Ben je nog in het bezit van je oude telefoonnummer? Dan kun je jouw telefoonnummer veranderen in Mijn Robuust. Log in en ga naar ‘Mijn lening‘ en vervolgens naar ‘Persoonlijke gegevens‘.

Ben je niet meer in het bezit van je oude telefoonnummer? Neem dan contact met ons op via 010-242 1590. Wij passen je telefoonnummer voor je aan in ons systeem en sturen je een nieuwe registratiecode per post. Hiermee registreer je je opnieuw met je nieuwe telefoonnummer.

Kan ik nog inloggen als ik mijn e-mailadres heb veranderd?

Ja, dat kan. Log eerst in met jouw oude e-mailadres. Ga in je account naar ‘Mijn lening‘ en 'Persoonlijke gegevens‘ en wijzig je e-mailadres. Je kunt nu inloggen met je nieuwe e-mailadres.

Ben je je wachtwoord vergeten? Neem dan contact met ons op via 010-242 1590. Wij passen je e-mailadres voor je aan in ons systeem en sturen je een nieuwe registratiecode per post. Hiermee registreer je je opnieuw met je nieuwe e-mailadres.

Maandelijkse betalingen

Ik kan mijn hypotheek niet meer betalen, wat moet ik doen?

Verwacht je dat je jouw hypotheek binnenkort niet meer kunt betalen? Samen kunnen we jouw situatie en de mogelijkheden bekijken. Hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe meer mogelijkheden er zijn. We denken graag met je mee. Neem contact op met de afdeling bijzonder beheer via 010-242 1591 of bijzonderbeheer@robuusthypotheken.nl. We gaan meteen met je aan de slag.

Extra terugbetalen

Hoe kan ik extra terugbetalen op mijn lening?

Via Mijn Robuust kun je een extra bedrag terugbetalen via iDEAL. Ga via ‘Aflossen‘ naar ‘Extra terugbetalen‘. Kies op welk leningdeel je wilt terugbetalen en welk bedrag. Je kunt op één of meer leningdelen terugbetalen.

Kun je geen gebruikmaken van iDEAL? Maak het bedrag dan over op het rekeningnummer waarmee we ook het maandbedrag van jouw lening afschrijven. Vermeld in de omschrijving het leningnummer of overeenkomstnummer waarop je wilt terugbetalen.

Hoe vaak kan ik extra terugbetalen op mijn lening?

Je mag zelf bepalen hoe vaak je extra terugbetaalt. Doe je dit met eigen geld? Dan kun je onbeperkt terugbetalen zonder hiervoor een vergoeding te betalen. Doe je dit met geleend geld? Dan mag dat vergoedingsvrij tot 10 procent van het bedrag van je originele lening per kalenderjaar. Lees hier meer over extra terugbetalen.

Volledig terugbetalen

Hoe geef ik door dat ik mijn lening wil terugbetalen?

Ga je de woning verkopen? Dan ontvangen wij graag uiterlijk 2 weken van tevoren een schriftelijk verzoek. Ga je de hypotheek oversluiten of terugbetalen uit eigen middelen? Dan ontvangen wij graag uiterlijk 30 dagen van tevoren een schriftelijk verzoek.

Hoe kan ik mijn hele lening terugbetalen?

Met eigen geld kun je bij Robuust Hypotheken je lening 100 procent vergoedingsvrij terugbetalen. Betaal je met geleend geld? Bijvoorbeeld door het oversluiten van de hypotheek? Dan kun je 10 procent vergoedingsvrij aflossen. Via Mijn Robuust vraag je een voorlopige aflosnota aan. Ga naar ‘Voorlopige aflosnota‘ en vul jouw gegevens in. In de aflosnota staat een schatting van de vergoeding die je moet betalen.

Moet ik een vergoeding betalen als ik mijn lening terugbetaal?

Of je een vergoeding moet betalen hangt af van:

  • De huidige hypotheekrentes en de rente die jij nu betaalt voor je lening.
  • De reden van terugbetalen.

Je kunt vergoedingsvrij terugbetalen met eigen geld. Wil je weten of je een vergoeding moet betalen en hoe hoog die vergoeding is? Vraag dan een voorlopige aflosnota aan. Dit is een vrijblijvende berekening die je een schatting geeft van de hoogte van de vergoeding op het moment dat je het aanvraagt. Vraag de voorlopige aflosnota eenvoudig aan via Mijn Robuust. In de meeste gevallen heb je binnen een kwartier je voorlopige aflosnota in je berichtenbox.

Wat is het verschil tussen een voorlopige aflosnota en een definitieve aflosnota?

Een voorlopige aflosnota is een vrijblijvende berekening waarin je ziet hoeveel je moet betalen om de lening terug te betalen. In de voorlopige aflosnota staat onder andere het volgende beschreven:

  • De restant hoofdsom, dus hoe hoog je lening nog is.
  • De hypotheekrente en eventuele maandelijkse terugbetaling die je nog moet betalen.
  • Of je een vergoeding moet betalen en hoe hoog deze is.
  • Het totaalbedrag dat je moet betalen als je de lening helemaal wilt terugbetalen.

Als je besluit de lening echt te gaan terugbetalen, dan ontvang je een definitieve aflosnota. Hierin staan de definitieve bedragen die je moet betalen, als je op de afgesproken datum de lening terugbetaalt. Als de definitieve aflosnota is opgemaakt, zetten wij de maandelijkse betalingen stop.

Hoe vraag ik een voorlopige aflosnota aan?

Je kunt een voorlopige aflosnota opvragen in Mijn Robuust. Ga via ‘Aflossen‘ naar ‘Voorlopige aflosnota‘ en vul jouw gegevens in. In de meeste gevallen ontvang je binnen 15 minuten de voorlopige aflosnota in je berichtenbox van Mijn Robuust.

Jaaropgave

Wat is een jaaropgave?

Elk jaar ontvang je een jaaropgave van je hypotheek. Dit is een totaaloverzicht van alle bedragen die je in het jaar moest betalen en hebt ontvangen. Op de jaaropgave staan de gegevens die je kunt gebruiken voor je belastingaangifte.

Wanneer ontvang ik mijn jaaropgave?

In het begin van het nieuwe jaar staat je jaaropgave over het voorgaande jaar klaar in Mijn Robuust. Je ontvangt een e-mail wanneer je jaaropgave klaarstaat.

Heb je geen Mijn Robuust account? Vraag dan een registratiecode aan via deze pagina. Je ontvangt binnen 3 werkdagen de code thuis per post waarmee je jouw persoonlijke account kunt activeren.

Bouwdepot algemeen

Hoe werkt een bouwdepot?

Geld dat je leent voor een verbouwing of verduurzaming van je huis of bouw van je nieuwbouwhuis heb je meestal niet direct nodig. Daarom zetten we dit geld voor je in een bouwdepot. Dit geld kun je gebruiken om verbouwkosten of de bouw van een nieuwbouwhuis te betalen. In Mijn Robuust upload je gemakkelijk rekeningen, kun je veranderingen doorgeven en het saldo van je bouwdepot controleren. Wij betalen de rekeningen dan met het geld dat voor jou in het bouwdepot staat. Lees meer over het bouwdepot.

Ontvang ik rente over mijn bouwdepot?

Over het geld in je bouwdepot krijg je van ons rente. De hoogte ervan is gelijk aan de hypotheekrente die je betaalt. Verleng je het bouwdepot? Dan krijg je geen rente meer van ons.

Wanneer kan ik gebruikmaken van mijn bouwdepot?

Je kunt gebruikmaken van het bouwdepot wanneer wij van de notaris een kopie van de getekende hypotheekakte ontvangen. Enkele dagen na het ingaan van je hypotheek krijg je een brief thuis met een registratiecode en instructies om Mijn Robuust te activeren. Via Mijn Robuust declareer je vervolgens gemakkelijk rekeningen.

Bouwdepot declaraties

Hoe kan ik een rekening declareren?

Je kunt je rekeningen eenvoudig online indienen via Mijn Robuust. Hiervoor upload je een foto van bonnen en facturen. Wij betalen de rekening vervolgens met het geld dat in het bouwdepot staat. Dat kan aan jou zijn als je het geld hebt voorgeschoten. Of rechtstreeks aan de aannemer of leverancier.

Waar moet de rekening/factuur aan voldoen voor een betaling uit mijn bouwdepot?

Houd je aan de regels hieronder:

  • Bij bestaande bouw moet het aflever- of factuuradres gelijk zijn aan het onderpandadres. Bij nieuwbouw mag dit ook het correspondentieadres zijn.
  • De gegevens van de leverancier moeten op de factuur staan: handelsnaam, KvK-nummer, BTW-nummer en factuurnummer.
  • Uit de factuur moeten we op kunnen maken wat je gekocht hebt of welke werkzaamheden je hebt laten uitvoeren. Wordt er in de factuur verwezen naar een offerte? Upload deze dan ook.
  • De datum op de factuur ligt na de datum van het ontvangen renteaanbod.
  • Een offerte uploaden kan ook. Daar moet wel een betaalbewijs bij zitten. We keren alleen uit als we zien dat je ook hebt betaald.

Heb je een aankoop gedaan bij of werkzaamheden laten uitvoeren door een bedrijf buiten Nederland? Houd dan ook rekening met het volgende:

  • Heeft het bedrijf geen Nederlands bankrekeningnummer? Dan moet je de factuur eerst zelf betalen. Upload de factuur met het betalingsbewijs als bijlage bij jouw declaratie. Geef hierbij aan dat je deze declaratie aan jezelf laat uitkeren.
  • Upload een duidelijke (leesbare) factuur waar de volgende gegevens op staan: handelsnaam, BTW-nummer en factuurnummer.
  • We accepteren alleen facturen in het Engels of Duits. Vermeld bij een factuur uit Duitsland: ‘Rechnung’ en bij een Engelse factuur ‘Invoice’.

Hoe kan ik meerwerk declareren?

Bij het bepalen van je bouwdepot heb je aangegeven welk deel gereserveerd moet worden voor meerwerk. Je krijgt dan een aparte rubriek waaruit je meerwerk kunt declareren.

Waarom is mijn declaratie gedeeltelijk betaald?

Hier kunnen twee redenen voor zijn:

  • We kunnen de kosten niet uit het bouwdepot uitbetalen omdat ze niet waardevermeerderend zijn.
  • Er is niet voldoende geld meer in de rubriek van het bouwdepot. In dat geval betalen we enkel het bedrag dat over is uit.

Bouwdepot rubrieksverandering

Kan ik mijn verbouwplan/rubrieken tussentijds veranderen?

Wil je jouw verbouwplan/rubrieken tussentijds veranderen? Je hebt hiervoor toestemming van ons nodig. Ga in Mijn Robuust naar ‘Verbouwplan wijzigen‘ en vul de gegevens in. Vervolgens beoordelen wij het nieuwe verbouwplan. Wij kunnen vragen om extra informatie, zoals een nieuw taxatierapport of aanvullende verklaring van dezelfde taxateur die jouw woning eerder heeft getaxeerd. Het verwerken van dit verzoek duurt ongeveer 10 werkdagen.

Wat is de status van mijn rubriekverandering?

Heb je de rubrieksverandering via Mijn Robuust aangevraagd? Dan ontvang je zodra het verzoek is afgehandeld een notificatiemail dat er een bericht voor je klaarstaat in jouw berichtenbox in Mijn Robuust. In dit bericht lees je of de verandering is doorgevoerd of afgewezen. Houd er rekening mee dat de doorlooptijd van het verwerken van je verzoek 10 werkdagen duurt.

Waarom is mijn rubriekverandering afgewezen?

Een veelvoorkomende reden is dat je minder dan 50 procent van de rubriek hebt verbruikt. Wil je deze rubriek alsnog veranderen? Dan kunnen wij extra documenten bij je opvragen. Zoals een nieuw taxatierapport van dezelfde taxateur die jouw woning eerder getaxeerd heeft.

Waarom vragen jullie extra documenten op bij een rubrieksverandering?

Bij het afsluiten van je hypotheek hebben we een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot geplaatst. Met dit deel kun je bepaalde werkzaamheden betalen. Aan de hand van deze werkzaamheden is de marktwaarde van jouw woning na verbouwing bepaald. Vervallen bepaalde werkzaamheden? Of gebruik je niet het volledige bedrag in de rubriek voor de werkzaamheden? Dan kan dit ervoor zorgen dat de marktwaarde na verbouwing lager is. Als dezelfde taxateur die jouw woning eerder getaxeerd heeft in een aanvullende verklaring aangeeft dat de waarde niet lager zal zijn, dan gaan wij aan de slag met het (her)beoordelen van je verzoek tot rubrieksverandering.