Help, mijn klant ‘moet’ verduurzamen!

Mark de Bruijn, accountmanager van Robuust Hypotheken, deelt zijn visie op verduurzaming en geeft antwoord op belangrijke vragen waar adviseurs mee worstelen.

Er gaat geen dag voorbij dat verduurzaming niet in het nieuws is. Het lijkt erop dat iedereen met een eigen woning ‘moet’ verduurzamen, maar het is lang niet voor iedereen financieel haalbaar. Klanten zien het vaak als een dure noodzaak. Verduurzaming meenemen tijdens het adviesgesprek is nog altijd een keuze. Het is wel belangrijk om verduurzaming te bespreken in elk adviesgesprek en rekening te houden met de nieuwe toetsingsregels waarbij het energielabel van invloed kan zijn op de maximale financiering.

Inmiddels blijkt uit onderzoek van de NVM dat een beter label bevorderlijk werkt.

Is verduurzaming wel rendabel en hoe maak je dat als adviseur transparant?

Het is belangrijk om klanten te laten zien dat verduurzaming niet alleen gunstig is voor het milieu, maar ook financieel rendabel kan zijn op de lange termijn. Als adviseur kun je het transparant maken door middel van gedegen analyses en berekeningen, waarbij je de initiële investeringskosten vergelijkt met de verwachte besparingen op de energierekening en mogelijke subsidies of fiscale voordelen. Dit kun je zelf doen of uitbesteden. Op onze pagina Duurzamer Wonen vind je verschillende linkjes naar tools die adviseurs en klanten inzicht kunnen geven.

Moet je als adviseur misschien wel samenwerken met een landelijk werkende instantie of een lokale samenwerking aangaan?

Samenwerken met landelijk werkende instanties of lokale partners kan zeker voordelen bieden. Landelijke instanties kunnen bijvoorbeeld toegang bieden tot brede informatie en subsidies, terwijl lokale samenwerkingen een beter begrip kunnen geven van specifieke regionale behoeften en mogelijkheden.

Waar begin je als adviseur en tot hoever ga je hierin?

Veel adviseurs bespreken verduurzaming tijdens het adviesgesprek. De manier waarop je het bespreekt, hangt af van wat bij je past. Er zijn verschillende rollen die je kunt vervullen:

  1. Je bent verduurzamingsspecialist geworden en kunt de klant helpen van A tot Z;
  2. Je inventariseert de situatie van de klant en brengt deze in contact met een landelijk werkende instantie of een lokale organisatie;
  3. Je laat de keuze volledig bij de klant en houd je alleen bezig met de financieringsbehoefte inzake verduurzaming.

"Niks is goed of fout, als je het maar bespreekbaar maakt, is mijn motto"

Wat als het fout gaat en er klachten zijn? Ziet de klant de adviseur dan als verantwoordelijke?

Het is mogelijk dat klanten de adviseur aansprakelijk stellen als er iets fout gaat. Daarom is het essentieel dat je volledige transparantie biedt over de mogelijke risico’s en beperkingen van verduurzamingsmaatregelen en dat je altijd zorgvuldig vastlegt welk advies je hebt gegeven.

Is verduurzamen zoveel anders dan een reguliere verbouwing?

Tot op zekere hoogte wel. Bij een reguliere verbouwing weet de klant veelal dat hij bijvoorbeeld een nieuwe keuken of dakkapel wil. Bij verduurzaming is dat wat lastiger. Van tevoren is het lastiger in te schatten voor welke verduurzamende maatregelen de woning geschikt is en welke verduurzamende maatregelen als eerste moeten gebeuren. Het is dus vrij logisch om dat eerst te (laten) bepalen door een deskundige. Echter kan dit zorgen voor vertraging in het proces terwijl er vaak sprake is van ontbindede voorwaarden van de aankoop.

Het Energie Bespaar Budget, hierna EBB, kan uitkomst bieden. De gelden staan in het depot en de klant beslist pas later welke verduurzamingsmaatregelen hij wil treffen.

De voordelen van EBB:

  • Klant koopt tijd om zich te verdiepen in verduurzaming of hulp in te roepen zonder vertraging van het proces.
  • De rentevergoeding van het bouwdepot is gelijk aan de te betalen gewogen gemiddelde rente (niet bij een verlenging).
  • De geldigheid van het bouwdepot is 9 maanden + 6 maanden verlenging (bestaande bouw).
  • De niet gebruikte gelden in het bouwdepot worden zonder kosten afgelost op de hoofdsom.

Er zijn natuurlijk ook 'let op' onderdelen:

  • De geldverstrekker houdt geen rekening met de marktwaarde na verbouwing. Alternatief is kiezen voor EBV (Energie Besparende Voorzieningen). Dan moet vooraf worden aangegeven welke verduurzamingsmaatregelen de klant treft. Huiswerk voor de klant!
  • Maximale verstrekking 106% van de marktwaarde van voor de investering.
  • Een hogere lening en dus hogere lasten. Keerzijde zijn lagere energielasten, extra comfort etc…

Meer weten over dit onderwerp?

Op de pagina Duurzamer Wonen staat extra informatie.
Klik hier