Betalingsproblemen

Samen oplossen

Je betaalt je hypotheeklasten nu nog wel, maar je bent bang dat je daar binnenkort niet meer aan kan voldoen. Bijvoorbeeld door een scheiding of inkomensdaling. Je schaamt je hier misschien wel voor. Toch willen we je op het hart drukken zo snel mogelijk met ons contact op te nemen als je verwacht je hypotheek (binnenkort) niet meer te kunnen betalen. Dan bekijken we samen jouw situatie en de mogelijkheden. Hoe eerder je contact opneemt, hoe meer mogelijkheden er zijn.

Neem snel contact op

Wanneer je verwacht je hypotheek niet meer te kunnen betalen, raden we je aan om zelf contact met ons op te nemen zodat we zo spoedig mogelijk op de hoogte zijn. Hoe eerder je erbij bent, hoe makkelijker het is om samen tot een oplossing te komen. Onze medewerkers zijn opgeleid om mensen met geldzorgen te helpen. Ze kunnen jou vertellen wat voor soort hulp je kan krijgen en waar je die kan vinden. Ook bespreken ze met jou of een betaalafspraak of een andere oplossing mogelijk is. Wat je vertelt blijft vertrouwelijk.

Van maandag t/m vrijdag kan je tussen 08:30 en 17:30 uur contact opnemen met de afdeling bijzonder beheer via:

Jouw persoonlijke situatie

Er kunnen hele goede redenen zijn waarom je hulp nodig hebt. Je overziet je financiële situatie niet en maakt je zorgen. Het oplossen van financiële problemen kan dan best moeilijk zijn. Wij weten, iedereen is anders, iedere uitgestelde betaling heeft een ander verhaal. Daarom willen we graag eerst jouw verhaal horen. Of het nu gaat om gestegen woonlasten door de hoge energieprijzen, een inkomensdaling, arbeidsongeschiktheid of werkloosheid: samen zoeken we naar een oplossing die past bij jouw persoonlijke situatie.

Grip op je situatie

Wij geven je een aantal tips om meer grip te krijgen op je situatie. Misschien kun je met deze tips de storm afwenden.

Stap 1

Hulp bij administratie

Door heel Nederland bieden Humanitas en Schuldhulpmaatje hulp bij het ordenen van administratie. Een vrijwilliger komt daarvoor bij je thuis. Je kan je aanmelden via www.schuldhulpmaatje.nl of via www.humanitas.nl.

Schuldhulpmaatje
Stap 2

Zelf betaalafspraken maken

Op de website www.zelfjeschuldenregelen.nl vind je een stappenplan en voorbeeldbrieven. Zo weet je altijd zeker dat je juridisch goede afspraken maakt.

zelfjeschuldenregelen.nl
Stap 3

Gratis juridische hulp

Bij het Juridisch loket kun je gratis hulp krijgen van deskundige juristen. Op werkdagen zijn ze bereikbaar tussen 9.00 en 17.00 uur via 0900-8020.

Juridisch loket
Stap 4

Schuldhulpverlening bij jouw gemeente

Als je financiële problemen steeds groter worden en je deze niet meer overziet, dan bieden gemeenten hulp. Je kan de gemeente waar je woont direct bellen en vragen om schuldhulpverlening. Je kan ook gratis de Nederlandse schuldhulproute bellen op 0800-8115. Ze helpen je dan om uit te zoeken waar je je kan melden voor hulp.

Nederlandse schuldhulproute

Veelgestelde vragen

  • Wanneer wordt het maandbedrag van mijn rekening afgeschreven?

    Je maandbedrag bestaat uit rente en soms aflossing. We schrijven dit af op de eerste werkdag van de maand. Je betaalt altijd achteraf. Als we het bedrag niet kunnen afschrijven, ontvang je binnen enkele dagen een brief. Hierin staat wat je moet doen.

  • Wat is het openstaande bedrag van mijn lening?

    Je kunt de hoogte van je lening eenvoudig bekijken in Mijn Robuust. Mijn Robuust is jouw persoonlijke portaal waarin je 24 uur per dag inzicht hebt in je hypotheekgegevens.

  • Ik wil mijn hypotheekgegevens inzien, hoe vraag ik deze op?

    Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De AVG geeft jou meer zeggenschap over jouw persoonsgegevens. Dit betekent dat je het recht hebt om de gegevens in te zien en te ontvangen die Robuust Hypotheken van jou bewaart. Je kunt je persoonsgegevens in een paar stappen opvragen:

    1. Ga naar Mijn Robuust en log in
    2. Klik rechtsboven op jouw naam en klik vervolgens op ‘Mijn gegevens‘
    3. Daarna klik je op ‘Opvragen persoonsgegevens‘
    4. Controleer jouw e-mailadres. Klopt dit niet? Dan kun je dit meteen aanpassen
    5. Verstuur het verzoek door te klikken op ‘Aanvraag indienen‘
    6. Je ontvangt de informatie per e-mail

  • Ik kan mijn hypotheek niet meer betalen, wat moet ik doen?

    Verwacht je dat je jouw hypotheek binnenkort niet meer kunt betalen? Samen kunnen we jouw situatie en de mogelijkheden bekijken. Hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe meer mogelijkheden er zijn. We denken graag met je mee. Neem contact op met de afdeling bijzonder beheer via 010-242 1591 of bijzonderbeheer@robuusthypotheken.nl. We gaan meteen met je aan de slag.

Bekijk alle 'Veelgestelde vragen'