Bouwdepot

Ga je meer ruimte creëren of wil je juist je huis verduurzamen?

Je droomhuis heb je gevonden en je bent er verliefd op, maar niet op alles in het huis. Misschien is je badkamer nog uit de vorige eeuw. Of hoor je alle straatgeluiden door het enkele glas in je jaren '30 woning. Of misschien laat je wel een nieuw huis bouwen? Vaak is het mogelijk om (een deel van) je verbouwingskosten extra te lenen met je hypotheek. We zetten het geld voor je verbouwing dan klaar in een bouwdepot. Hiermee kan je het bouwen en verbouwen van je droomhuis verwezenlijken.

Wat is een bouwdepot? 

Bij het (ver)bouwen of verduurzamen van je huis zetten we een deel van je hypotheek in een bouwdepot. Dat betekent dat je het hele hypotheekbedrag dat je leent niet in één keer krijgt, maar dat een deel in het bouwdepot blijft. Vanuit het bouwdepot betaal je de kosten voor de verbouwing van je woning. Over het geld in je bouwdepot krijg je rente. Het bedrag dat je aan rente krijgt over je bouwdepot, verrekenen we met de rente die je betaalt over de hele hypotheek.

Geldigheid bouwdepot

  • Verbouwing bestaande woning: het bouwdepot is maximaal 9 maanden geldig.
  • Nieuwbouw: het bouwdepot is maximaal 24 maanden geldig.

Je kan in beide situaties je bouwdepot met maximaal 6 maanden verlengen.

Verhoogde inschrijving

Weet je nog niet wanneer je precies gaat verbouwen? En kan het nog wel even duren? Dan is een verhoogde inschrijving misschien wat voor jou.

Rekeningen declareren: hoe doe ik dit?

Als je facturen hebt die uit je bouwdepot betaald moeten worden dan kan je deze declareren. Dit kan op twee manieren:

1. Online via Mijn Robuust

Je kunt je rekeningen snel en eenvoudig online declareren via Mijn Robuust. Dit is je persoonlijke portal. Je kunt hier het huidige saldo van je bouwdepot inzien. Ook kun je terugkijken welke rekeningen je al hebt ingestuurd. Goed om te weten: wij verwerken je declaratie sneller als je rekeningen indient via Mijn Robuust. 

2. Papieren declaratieformulier

Wil je geen gebruik maken van Mijn Robuust? Dan kun je papieren declaratieformulieren aanvragen. Vul hiervoor dit online formulier in. Je ontvangt de declaratieformulieren daarna per post thuis.

Checklist voor je declaratie

  • De datum op de factuur, rekening of kassabon moet altijd ná de datum van de aanvraag van de hypotheek liggen.
  • Bij bestaande bouw moet het aflever- of factuuradres gelijk zijn aan het onderpandadres. Bij nieuwbouw mag dit ook het correspondentieadres zijn.
  • Op de rekening moeten de volgende gegevens staan: bedrijfsnaam, adres, plaatsnaam, telefoonnummer, bankrekeningnummer en inschrijvingsnummer van de Kamer van Koophandel.
  • Op de rekening moet een beschrijving staan van de gekochte artikelen of uitgevoerde werkzaamheden. We hebben deze beschrijving nodig om te bepalen of de werkzaamheden de waarde van je woning verhogen.
  • Je kunt alleen kopieën van facturen, rekeningen of kassabonnen insturen van verbouwingen die je hebt genoemd in je verbouwplan. Op basis van een bestelbon/offerte betalen we niet uit. Een uitzondering is een bestelbon van de IKEA voor aankopen die ‘vastzitten aan je huis’.
  • Je mag kosten declareren voor de verbouwing in je woning, zoals een keuken, badkamer en vloer. Maar ook kosten van materialen zoals gehuurd gereedschap, verf en gipsplaten kun je insturen.
  • Wanneer je een declaratie instuurt voor verbouwingen die je niet genoemd hebt in je verbouwplan, dan kunnen we je vragen om een verklaring van je taxateur. De kosten hiervan zijn voor jou. Als we besluiten om de declaratie te betalen betekent dit automatisch dat je minder geld in je bouwdepot hebt om de andere afgesproken onderdelen van de verbouwing te betalen.
  • Als je delen van de verbouwing van een particulier koopt, dan kun je de kosten hiervan in sommige gevallen declareren. Dit zijn de voorwaarden:
    • Je krijgt een totaalbedrag van maximaal 2.500 euro vergoed voor aankopen van particulieren.
    • Je levert een kopie van de (online)advertentie aan.
    • Je levert ook een nota van de verkoper aan. Op de nota moeten de namen van de koper en verkoper, de prijs en beschrijving van de aankoop staan.
    • Je stuurt een bankafschrift mee waarop de betaling staat. In de omschrijving van de betaling moet de aankoop beschreven staan. Aankopen en diensten die je contant betaalt, kun je niet declareren.